Welkom op onze site > Foto's Magirus Deutz

Foto's Magirus Deutz

  

Magirus Deutz type FM 170 D11 in december 2006 gekocht. Magirus is afkomstig van de THW (in Duitsland technische ondersteuning bij rampen en verkeersongevallen). De auto is van 1980, heeft slechts 27.000 km gereden en is in perfecte staat van onderhoud. De motor is uiteraard van Deutz, een standaard 6 cilinder luchtgekoeld, 8500 cc en vermogen van 170 pk. De auto is uitgerust met ondermeer permanente 4x4 aandrijving, lage gearing, achtersper en een hydrolische lier (pto). Trekkracht lier voorzijde 5 ton en achterzijde 10 ton. Vanwege de kinderen is de keuze gevallen op een dubbele cabine. Hierdoor hebben we tijdens de vele rij-uren veel ruimte tot onze beschikking en bij stilstand een aparte ruimte om te spelen of loges te laten overnachten (bedbank). Tussen de cabine en woonunit is een afsluitbare doorgang van 1.20 meter hoogte en 55 cm breedte.  

  

Diverse zaken zijn door Hugo Kupper (www.expeditievoertuigen.nl) aangebracht en verbeterd. Het originele systeem van Magirus t.a.v. tordering van het chassis is gehandhaafd. Op de foto wordt de torderingsuitslag getest. De flexibiliteit van het chassis is groot en levert daarom veel voordelen tijdens het terreinrijden. De woonunit is bevestigd op een eigen frame dat direct op het chassis ligt (alleen aan de achterzijde bevestigd aan chassis en aan de voorzijde met trekveren). In de praktijk blijkt deze oplossing zeer goed uit te werken. Het zwaartepunt van de auto ligt heel laag ook omdat de opbouw gemaakt is van polyester sandwichpanelen. De kans op omvallen in slecht terrein is hierdoor erg klein.

   

De eerste foto is voor en na wijziging opbouw en voor inrichting van het woongedeelte. Onder de auto zijn een drietal RVS-kisten van verschillende afmetingen aangebracht en een reserve brandstoftank. Aan de achterzijde is een constructie voor twee reserve wielen gemaakt die met een lier handmatig omhoog en omlaag kunnen worden gebracht. In woonunit en cabine is gewerkt met multiplex (watervast materiaal) vanwege het vochtige klimaat in veel landen. De bouw van de inrichting is deels aan een timmerbedrijf uitbesteed. De cabine is geluids- en klimaattechnisch geisoleerd (Noise Killer en X-treme). De woonunit is door de sandwichconstructie van het materiaal sowieso goed geisoleerd.

   

Er is heel veel aandacht besteed aan de inrichting (zoals vaste bedden en kleine badkamer met toilet) en de keuze van de apparatuur en electra omdat de camper ons huis zou zijn voor een lange periode. Op het dak liggen twee x 155 Watt zonnepanelen 24V die zowel de Engel koelkast als alle overige electrische apparaten van stroom voorzien.

    

          

Zomaar een aantal foto's in een natuurlijke omgeving ergens in Afrika.